Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagligdagen i Nexø Børnehus

 

Dagligdagen i Nexø Børnehus

 

Hverdag i Vuggestuen.

For at skabe et trygt overskueligt miljø for de små, er vuggestuen opdelt i 3 stuer: rød, blå og gul. Hver stue har en fast børnegruppe og faste voksne, men vi prioriterer også at give plads i hverdagen til at arbejde i små enheder. Det giver børnene mulighed for at danne venskaber på tværs af stuerne, ligesom det giver mulighed for også at planlægge aktiviteteter eller ture på tværs.

Vi lægger vægt på at barnet møder tryghed, omsorg og nærværende voksne, der gennem støtte og guidning i hverdagen, hjælper børnene på vej i deres trivsel og udvikling.

Vi arbejder med pædagogisk læring ved gentagelser, f.eks. månedens rim, fagtesange og tegn til tale, som understøttende i kommunikationen med det lille barn.

Vi har fokus på bevægelse, som en naturlig del af vores hverdag, og har i vinterhalvåret rytmik, som en aldersopdelt aktivitet på tværs af stuerne. Her får børnene mulighed for at styrke deres motorik og deres koordination og balance.

Vi prioriterer ture ud af huset, går eller cykler ud i det blå, hvor vi løber, hopper, finder små dyr og meget andet. Vi fokuserer på at understøtte barnets udvikling, at gribe den læring der opstår, samt ikke mindst at skabe gode oplevelse for store og små

Alle medarbejdere i vuggestuen har i 20/21 været på kursus i ”sprogtrappen”, som giver mulighed for en mere systematisk indsats for de 0-3 åriges sproglige udvikling. Formålet med dette fokus er at identificere det enkelte barns og børnegruppens nærmeste sproglige udviklingszone og målrette den pædagogiske indsats og læringsmiljø herefter.

 

Daglig rytme i Vuggestuen:

Klokken 9 holder vi morgensamling, hvor vi synger og laver rim/remser. Vi tilbyder børnene brød med smør og mælk.

Derefter starter dagens planlagte pædagogiske aktiviteter. Vi lægger vægt på at så mange som muligt kommer ud og får frisk luft i løbet af dagen, og har faste turdage på stuerne.

Frokosten er klar klokken 11, og derefter bliver børnene puttet. Der er mulighed for at sove i krybber, barnevogne eller for de ældste børns vedkommende indenfor på madrasser.

Når børnene er oppe fra middagssøvnen spiser vi eftermiddagsmad, hvor vi de fleste dage tilbyder friskbagt brød med smør, mælk og frugt, og ellers frugtgrød, youghurt eller lignende.

Derefter er der leg og hygge på stuerne resten af eftermiddagen.

Vi giver gerne en lille historie fra dagen med hjem, eller fortæller hvordan dagen har været. Sovetider står på AULA.

 

Rammer:

Nexø Børnehus blev bygget i 2016 og har en lys og imødekommende indretning og arkitektur. Vi har et motorikrum og et stort cafeområde, hvor vi har mulighed for at lave og afholde forskellige aktiviteter. Stuerne har flytbare møbler hvilket giver mulighed for at skabe nye legemuligheder for børnene.

Vi har et stort udeareal med gynger, rutchebaner, cykler til store og små, sandkasser og meget andet, og der kommer hele tiden nyt til. Vi værdilægger den friske luft, de brede rammer og udelegen som værende vigtig for børnenes udvikling.

 

Nærområdet:

Nexø Børnehus ligger i udkanten af Nexø by, tæt på skov, strand, havn og forskellige legepladser. Vi har ladcykler og masser af forskellige typer vogne, så vi kan komme langt omkring.

Vi er opmærksomme på de store muligheder for udvikling vores nærområde indeholder. Skoven er fuld af kryb og kravl, som vi gerne finder og undersøger. Klitterne på stranden styrker balancen og motorikken hos både store og små. Vi sanser og prøver og griber den udvikling og læring, der viser sig når vi er afsted, og tager gerne materialer med hjem til videre brug.

Skov og strand er et frirum for børn, der giver mulighed for at danne nye legerelationer, når de finder hinanden på kryds og tværs i forskellige aktiviteter, de selv har taget initiativ til.

 

Hverdagen i Børnehaven:

Børnehaven er opdelt i 3 stuer: orange, lilla og grøn. Hver stue har en fast børnegruppe og faste voksne. Vi arbejder meget i mindre grupper, fx 5 børn med en voksen.

Ved overordnet at planlægge fælles og dermed have indsigt i hvad de forskellige stuer er optaget af, sikrer vi en rød tråd igennem hele børnehaven. Det kan for eksempel være i forhold til de kommende skolebørn, ture til Poulskerhallen, skovture, kulturelle begivenheder eller lignende.

 

Daglig rytme i Børnehaven:

Det er forskelligt hvornår børnene møder ind og vi søger i hverdagen både at skabe rum og rammer til dem, der har været her længe og dem der kommer lige inden samlingstid.

Klokken 9 mødes vi til en rundkreds eller samling, der både kan være for hele gruppen, i en mindre gruppe eller meget kort, hvis vi for eksempel skal på tur. Det er derfor vigtigt, at børnene er afleveret inden, da det er der, det planlagte pædagogiske arbejde starter. Vi tilbyder rugbrød med smør og vand til at drikke.

En rundkreds kan bestå af mange ting. Vi lader børnenes initiativer have stor indflydelse og søger dermed at understøtte den demokratiske dannelse hos dem. At vente på tur og at kunne give andre plads er noget vi øver på løbende i de sammenhænge, der giver mening for det enkelte barn.

Klokken 11.15 er der frokost, hvor vi prioriterer at tage den tid et måltid tager, med de muligheder for læring og dannelse dette naturligt medfører.

Efter frokost er det tid til at alle børn kommer ud på vores legeplads, hvor vi er et par timer hver dag.

Klokken 14 er der eftermiddagsmad, der de fleste dage består af nybagt brød med forskelligt pålæg eller smør og frugt.

 

Pædagogisk grundlag: 

Vi har fokus på læring hele dagen, hvilket vil sige at vi er klar til at gribe de muligheder for udvikling og dannelse, der naturligt viser sig i hverdagen. Det kunne være at øve i selvhjulpenhed i garderoben, ved måltidet eller andre af de situationer, der ellers kunne betegnes som rutineprægede. Vi tillægger disse stor værdi i vores arbejde med børnene og i udviklingen af vores indbyrdes relationer.

Vi arbejder ud fra og med bevidstheden om barnets nærmeste udviklingszone, og tager store individuelle hensyn. Disse overvejelser præsenterer vi også ved samtaler, og i dialogen om det enkelte barn.

Vi er bevidste om vores rolle som tilknytningspersoner og søger aktivt at styrke denne i vores arbejde med børnene.

Indholdet af vores hverdag er præget af arbejdet med de styrkede læreplaner, hvor vi hele tiden søger at skabe læringsrum, der styrker det enkelte barn bredt og på flere forskellige områder. Vi arbejder med særligt fokus på et læreplanstema af gangen i tre måneder, men oplever til stadighed at de andre dukker op undervejs.

 

Forældresamarbejde:

Vi vægter et godt forældresamarbejde og en åben kommunikation om jeres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi værdilægger et tæt forældresamarbejde, hvor vi har en løsningsfokuseret og anerkendende tilgang til barnet og hele familien.

Ved barnets start i vuggestuen tilbyder vi en opstartssamtale, en 3 måneders samtale når barnet er faldet til, samt ved 2 og 3 års, alderen.

Vi afholder en overgangssamtale ved start i børnehaven, en 3 måneders samtale når barnet er faldet til, samt en 4 års-, 5 års-, skole- og overleveringssamtale.

Der er altid mulighed for en trivselssamtale ved behov.